Rautatiealan unioni toteuttaa toisen #PainavaSyy poliittisen lakon 2.2.2024
Rautatiealan Unioni RAU ry:n hallitus on tänään päättänyt toteuttaa toisen #painavasyy poliittisen lakon, sillä Petteri Orpon hallitus jatkaa edelleen työelämän heikennysten valmistelua. Lakko toteutetaan perjantaina 2.2.2024, jolloin RAUn jäsenet ovat pois töistä. RAU edustaa rautatiealan veturinkuljettajia, liikenneohjaajia ja joissakin asiakaspalvelutehtävissä toimivia.
Syynä huoli työntekijöiden jaksamisesta
Orpon hallituksen heikennykset osuvat vahvasti RAUn jäseniin. Hallituksen kaavailemat muutokset, kuten vientivetoinen työmarkkinamalli, irtisanomisperusteiden höllentyminen ja lomautus-/työttömyysajan tukien vähentäminen, vievät työelämän kehitystä RAUn jäsenten kannalta väärään suuntaan.
Hyvänä esimerkkinä on vallitseva Suomen hallituksen tapa tehdä muutoksia.
– Hallitus poikkeaa vahvasti perinteisestä suomalaisesta sopimisen kulttuurista ja tavasta. Perinteisesti työmarkkinoita koskevista asioista on neuvoteltu työmarkkinajärjestöjen välillä. Työelämän lainsäädäntömuutokset on tehty yhteisissä työryhmissä, jotka koostuvat työntekijäpuolen ja työnantajapuolen edustajista sekä ministeriöiden työntekijöistä. Nyt aito yhteinen valmistelu loistaa poissaolollaan, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen toteaa.
Jatkuvassa muutoksessa rautateiden työntekijöiden jaksaminen on koetuksella, mikä huolestuttaa edelleen liittoa.
– Usein kuitenkin jaksamiseen liittyvät tekstikysymykset nousevat isoimmiksi asioiksi työehtosopimusneuvotteluissa. Tämä näkyi jo nyt edellisen kierroksen neuvotteluissa, joissa halusimme kasvattaa veturinkuljettajien viikkolepoa. Työnantajat pitivät jaksamisen parantamisen hintaa liian korkealla, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen toteaa.
– Nyt hallitusohjelmaan kirjattu vientivetoinen työmarkkinamalli ja valtakunnansovittelijan käsien sitominen aiheuttavat sen, että tulevista työehtosopimusneuvotteluista uhkaa tulla puhtaasti palkkaratkaisuihin perustuvia. Valtakunnansovittelija ei tule hyväksymään mitään jaksamisen parantamiseen liittyviä toimenpiteitä. Kysymys kuuluu, miten tällaisessa tilanteessa voidaan saada aitoa parannusta työehtoihin jäsenten kannalta, Lehtinen jatkaa.
Muutos, joka lakolla edelleen halutaan saada aikaiseksi, on valmisteltujen lakialoitteiden poisvetäminen tai valmistelun keskeyttäminen sekä aitojen neuvotteluiden käynnistäminen.
Näin lakko toteutuu 2.2.2024
Veturinkuljettajat eivät tule töihin klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin VR-Yhtymä Oyj:ssä, North Rail Oy:ssä ja Fenniarail Oy:ssä.
Fintraffic Raiteen liikenneohjaajat ja vuoropäälliköt eivät tule töihin klo 06.00–18.59 alkaviin työvuoroihin.
VR-Yhtymä Oyj:n toimisto- ja palveluhenkilöt eivät tule töihin klo 00.00–18.59 alkaviin työvuoroihin.
Lakon ulkopuolelle on rajattu Pohjois-Suomen henkilöyöjunaliikenne.
Lakon vaikutukset merkittäviä junaliikenteeseen
RAUn työehtosopimuksen alaiset tehtävät, kuten veturinkuljettajat ja liikenneohjaajat, ovat merkittävässä roolissa raideliikenteessä. VR-Yhtymä, Fintraffic Raide, Fenniarail ja North Rail tiedottavat, mitkä junat peruuntuvat.
On valitettavaa, että tällaisiin toimiin joudutaan ryhtymään. RAU pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa haittaa. Liitto ei kuitenkaan näe vaihtoehtoa, sillä aitoja neuvotteluja ei ole suostuttu aloittamaan.
Lakosta on tänään 26.1.2024 tiedotettu valtakunnansovittelijalle ja työnantajille.
Lisätiedot ja haastattelut
Markku Lehtinen
puheenjohtaja
Rautatiealan Unioni RAU ry
p. 050 336 8006